BLOG ABANG PIZ

Aku Ada Banyak Benda Nak Cerita


The Perfect Hijab

Sebagai a good listener, ramai orang yang bercerita or bertanya pendapat pada aku, dan bila dengan kawan-kawan perempuan ada a few times dalam hidup aku yang beberapa kawan tanya pendapat pasal nak mula bertudung. Dan most of the time, aku akan tanya balik, “Kau betul-betul ready ke?” Sebab bila kau dah bertudung, benda lain pun kau kena ubah, nak matchkan dengan imej bertudung. Contohnya tak boleh dah lah pakai baju short sleeve tapi pakai tudung walaupun diaorang akan defend dengan cakap, “Nanti aku slow-slow lah ubah cara berpakaian, tapi aku start dengan tudung dulu.” Kena fikir masak-masak sebab nak buat life changing decision ni.

Up to you lah. Sebab manusia ni suka judge. Pada aku hal bertudung ke, solat ke, minum arak ke ni hal personal. Ada je orang mabuk setiap hujung minggu tapi dari segi personality dia baik. Ada jugak yang berjubah bertudung labuh solat tak tinggal tapi hati busuk. Complicated.

Ada kawan yang betul slowly berubah, ada terus berubah 360 darjah. Ada yang family tak setuju tapi dia teruskan jugak. Ada yang family paksa dan dia pun paksa diri dia jugak sampai dia biasa. Macam-macam hallah.

Dulu ada seorang blog reader aku terus pakai tudung dan tutup aurat perfect bila baca blog post lama aku yang mana benda-benda ni Allah suruh. Kau kena paksa diri kau untuk berubah. Terkejut jugak aku sebab aku tulis macam tu dia terus berubah. Aku tulis, bila dah disuruh, regardless kau ready ke tidak kau mesti buat, dan dia buat. Benda ni back to keazamaan hati kau lah sebab at the end of the day sebenarnya takde siapa pun yang perfect.

Kawan aku tanya, suruh aku jawab dengan jujur, dia cantik free hair ke bertudung? Aku jawab sebagai kawan baik aku dah tengok beyond apprearance dan kecantikan, so aku tak nampak lah cantik ke tidak bertudung or free hair, sebab at the end of the day pada aku yang buat aku selesa nak kawan dengan manusia ni ialah perangai. Dan bila perangai kau baik, bertudung ke, free hair ke dah jadi secondary sebab perangai baik adalah attraction untuk orang selesa berkawan dan berurusan. Again, complicated.

Semoga kita semua berjumpa di syurga.



Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started